۱۳۹۳ آبان ۱۲, دوشنبه

دینشاه جی‌جی‌بهای ايرانى سليسيتر | IRANI, DINSHAH JIJIBHOY


بياد دینشاه جی‌جی‌بهای ايرانى سليسيتر  IRANI, DINSHAH JIJIBHOY در ٣ نوامبر ١٩٣٨ ( ١٢ آبان ١٣١٧ ) در پنجاه و هفت سالگى بسوى بهشت برين گراييد.


دینشاه جی‌جی‌بهای ايرانى سليسيتر

دينشاه ايرانى كه در سوم نوامبر ١٩٣٨ درگذشت.
اين عكس در ژوئن ١٩٣١ برداشته شده‌است.

شادروان استاد پورداود در پیشگفتار بخش دوم یسنا مینویسد:

در ۱۶ آبان ۱۳۰۴ (نوامبر۱۹۲۵) که از برای گزارش اوستا به بندر بمبئی رسیدم، همینکه از کشتی فرود آمدم و نخستین بار پای بزمین هند نهادم، از میان چند تن از پارسیان که به پیشواز آمده بودند، مرد بزرگواری طوق گلی بگردنم آویخت و خوش‌آمدی گفت، این مرد فرشته‌خوی، دینشاه ایرانی بود که در ۱۲ آبان ۱۳۱۷ (۳ نوامبر ۱۹۳۸) از جهان درگذشت و نام بسیار نیکی از خود بجای گذاشت.
اینک پس از سپری شدن سالیان بلند، بپاس آن دوستی بی‌آلایش و آیین وفاشناسی، این گفتار را بنام فرخنده او انجام میدهم، بشود این نامهء مینوی مایهء خشنودی روان پاک او گردد. از اهورا خواستارم هماره او را از بخشایش خویش در بارگاه فروغ بی‌پایان (انیران) برخوردار داراد.

پورداود
تهران-فروردین‌ماه ۲۵۷۰ مادی = فروردین‌ماه ۱۳۳۷ خورشیدی

از شادروان دینشاه ایرانی سلیستر، دو کتاب در کتابخانه شخصی‌ام دارم. اولی اخلاق ایران باستان و دومی فلسفه ایران باستان میباشد. امیدوارم بیاری خداوند مهربان روزی از این دو کتاب بسیار ارزشمند، گفتاری در همین صفحه برای دوستاران این دانشمند فرزانه بیآورم.

انجمن ایران‌شناسی.
آبان‌ماه ۲۶۲۶ مادی = آبان‌ماه ۱۳۹۳ خورشیدی