۱۴۰۰ مرداد ۱۳, چهارشنبه

به یاد یس پیتر آسموسن

  

به یاد یس پیتر آسموسن (ASMUSSEN, Jes Peter) ایرانشناس بزرگ دانمارکی، استاد پژوهش‌های ادیان ایرانی، متخصص در آیین مانی و ادبیات فارسی-یهودی که در ۵ اوت ۲٠٠۲ ازین جهان درگذشت. #پیتر_آسموسن


ASMUSSEN, Jes Peter 1928-2002

از متن کتاب: ديانت زرتشتى از اديان كهن ايرانى است كه درين سرزمين بوجود آمده، نشو و نما پيدا كرده، قرنهاى متمادى ميليونها نفر را تحت نفوذ عوامل روحانى و مبانى و تعاليم خاص خود داشته، در طول تاريخ فراز و نشيب‌ها يافته، و سرانجام با غلبه اسلام بر ايران از شوكت و نفوذ افتاده است. اين ديانت كه امروزه فقط گروه معدودى در ايران و هند شعائر آن را پاسدارى می‌نمايند از چند جهت قابل مطالعه و تحقيق است. اول آنكه در ايران به دنيا آمده، قرنها ديانت رسمى كشور ما بوده و طبعاً براى دست يافتن به تاريخ تمدن و سرگذشت اجتماعى ملت ايران از آغاز تا به امروز مطالعه آن در زمان‌ها و قرنهاى مختلف لازم و ضرورى است. اهميت ديگر اين تحقيقات از جنبه تاريخ اديان و در مطالعه تطبيقى اديانى است كه از ايران نشو و نما يافته‌اند. نكته مهمترى كه تحقيقات در اين زمينه را حائز اهميت می‌سازد آن است كه قديمی‌ترين اسناد به زبان ايران باستان يعنى زبان اوستائى متون مقدس اين ديانت را تشكيل می‌دهد و طبعاً دست يافتن به معانى و مفاهيم اين متون گرانبها با پی‌جوئى و تحقيق در مبانى اين ديانت ملازمه دارد.

دیانت زرتشتی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران

تصویر روی جلد کتاب «دیانت زرتشتی»، مجموعۀ سه مقاله از: پروفسور کای بار، پروفسور آسموسن، دکتر مری بویس، ترجمۀ: فریدون وهمن، تهران، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران، پاییز ۱۳۴۸، قطع وزیری، گالینگور، ۲۰۵ صفحه.

این کتاب در سالهای ۱۳۸۶ (نشر جامی) و ۱۳۸۹ (نشر ثالث) تجدید چاپ شده است.

See Also / بیشتر بخوانید

https://iranologysociety.blogspot.com/2017/08/asmussen-jes-peter.html

https://iranologysociety.blogspot.com/2018/08/asmussen-jes-peter.html

https://twitter.com/iranologyscty/status/1423013650336526336?s=20


هیچ نظری موجود نیست: