۱۳۹۷ بهمن ۸, دوشنبه

به یاد سیدحسن تقی زاده


به یاد سیدحسن تقی زاده (TAQIZADEH, SAYYED ḤASAN) ادیب نامدار معاصر ایران، از رهبران انقلاب مشروطیت و محقق عالیقدر در زمینۀ گاهشماری، فرهنگ، زبان و دینهای ایران، که در ٨ بهمن‌ ۱۳۴۸ ازین جهان چشم فروبست. گنجينۀ مقالات تقی‌زاده در ۱۰ جلد و چندین کتاب از ایشان بیادگار مانده است.


سیدحسن تقی زاده (TAQIZADEH, SAYYED ḤASAN)

تصویر سیدحسن تقی زاده که در ابتدای جلد نخست از مجموعه ۱۰ جلدی مقالات تقی زاده به چاپ رسیده است.


تقی زاده، سیدحسن، مانی و دین او، تهران، ۱۳۳۵.

کتاب مانی و دین او که در اصل دو خطابه از آقای تقی زاده به دعوت آقای پورداود در محل انجمن ایرانشناسی بوده است. این دو خطابه در تاریخهای ۲۴ آذرماه ۱۳۲۸ و ۱۲ بهمن ۱۳۲۹ خورشیدی برگزار شده است. کتاب مانی و دین او بانضمام متون عربی و فارسی دربارۀ مانویت و آنچه بدین موضوع مربوط است به کوشش آقای احمد افشار شیرازی در چاپخانه مجلس بتاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۵ خورشیدی بصورت کالینگوری و شومیز، ذیل نشریۀ انجمن ایرانشناسی بچاپ رسیده است.


مقالات تقی زاده، جلد اول، ۱۳۴۹ خورشیدی.

م‍ق‍الات‌ ت‍ق‍ی‌زاده‌/ [حسن ت‍ق‍ی‌زاده‌]؛ زی‍رن‍ظر ای‍رج‌ اف‍ش‍ار، تهران، چاپخانه بیست و پنجم شهریور، ۱۳۴۹-۱۳۵۷.

Maqālāt-e Taqizāda, ed. Iraj Afšār, 10 vols., Tehran, 1970-78. 

گنجینۀ مقالات تقی زاده، در ۱۰ جلد از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۷ به کوشش شادروان آقای ایرج افشار،  با چاپ بسیار نفیس منتشر شد. خوشبختانه، یک نسخه کامل از این مجموعۀ بسیار نایاب در کتابخانۀ ما در دسترس است.

در آینده‌ای نزدیک، یادداشتی در پیرامون این دانشمند بزرگ ایرانی، همان کسی که بسیاری از بزرگان ما، او را ابوریحان معاصر نامیده اند، منتشر خواهیم کرد. ضمن آن یادداشت، فهرستی جامع بهمراه جزییات از همه آنچه که در آرشیو خصوصی ما در زمینۀ مربوط به آقای تقی زاده قرار می گیرد، را  در همینجا برای دوستدارانش، خواهیم آورد.

در پیرامون کوشش برای شناخت و معرفی و چاپ آنچه به آقای تقی زاده مربوط است، دو نام از همه بیشتر می درخشند: اولی آقای ایرج افشار و دومی آقای عباس زریاب؛ روانشان شاد باد.

See Also / بیشتر بخوانید

The Encyclopædia Iranica, Iraj Afshar and EIr:

TAQIZADEH (Taqizāda), SAYYED ḤASAN (b. Tabriz, 30 Ramażān 1295/27 September 1878; d. Tehran, 8 Bahman 1348/28 January 1970), distinguished statesman, constitutionalist, and scholar.



هیچ نظری موجود نیست: